De ontwikkeling van de Binckhorst als bedrijventerrein is gestart rond 1930. In de eerste decennia ging het voornamelijk om industriële- en ambachtelijke bedrijvigheid. In 1970 werd de gasfabriek gesloten en dit markeerde het begin van een nieuw karakter voor het gebied, naar een meer gemengd bedrijventerrein. Vanaf dat moment kwam de ontwikkeling van de autobranche goed op gang. Mede door de aanleg van de Rotterdamsebaan hebben inmiddels veel autobedrijven de Binckhorst verlaten. Ook de autosloopbedrijven zijn uit het straatbeeld verdwenen.
De Binckhorst staat aan het begin van een nieuwe jeugd, het gebied transformeert van een werkwijk naar een multifunctioneel gebied dat goed aansluit bij de wensen van vooruitstrevende ondernemers van nu. Werken en wonen wordt dan ook steeds meer met elkaar verweven. In de komende jaren wordt er naast een inspirerende werkomgeving ook geïnvesteerd in een aantrekkelijk woonaanbod. Er worden 5.000 woningen gebouwd en voorzieningen die horen bij het wonen in de stad. Kijk voor meer informatie op www.denhaag.nl/binckhorst.

In de Binckhaven blijven industriële- en ambachtelijke bedrijvigheid nadrukkelijk aanwezig. Maar het gebied is de afgelopen periode ook erg veranderd. Het biedt een creatief-industrieel, innovatieve en experimentele omgeving met rauwe randjes en een dynamische vibe en is daarom erg gewild.
De gemeente heeft flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Caballero Fabriek tot creatief verzamelkantoor waarvoor startups en scale-ups in de rij staan. In het stookhuis daarnaast is restaurant MaMa Kelly gevestigd. In het gebied zitten grote bedrijven op het gebied van IT en Telecom, zoals Ericsson en Tech Mahindra. De Binckhaven is een belangrijk onderdeel van de Binckhorst en is hét gemeentelijk visitekaartje van de Haagse startup scene. De Binckhaven is het kloppende hart van de Impact Economy (zie ook www.impactcity.nl) waar alles draait om doing business & doing good.