Al sinds 2008 in de Binckhaven: ontwikkelaar van de veilige ‘wallet’ Secrid. Er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Lees alle ontwikkelingen hieronder in een artikel van Binckhorst in Beweging!

Met de opkomst van plastic als betaalmiddel, is er behoefte ontstaan aan handzame portemonnees waar Secrid behoorlijk groot mee is geworden. Het bedrijf bracht de veilige ‘wallet’ op de markt en bereidt zich voor op een volgende fase in zijn bestaan waarin het nog meer op eigen benen wil staan. In de Saturnusstraat worden twee oude fabriekshallen verbouwd die vanaf het najaar als ‘microkosmos’ in gebruik moeten zijn van een onderneming die uit pech is geboren. “Het is bizar hoe groot het contrast is”, aldus René van Geer.

Bij Secrid houden ze graag zoveel mogelijk in eigen hand. Dat sijpelt in vrijwel alles door. Zo ook in de eigen kantine die het heeft in de CaballeroFabriek waar backoffice en ontwerpstudio worden gescheiden door de gemeenschappelijke kantine van de CabFab. “We hebben veel vegetariërs voor ons werken, het leek ons daarom goed een eigen kantine te hebben. Dat begon met een simpel kookplaatje, maar inmiddels hebben we een behoorlijke keuken, met eigen kok…”, aldus René die zichzelf ooit na een goed jaar trakteerde op een zeer fatsoenlijk espresso-apparaat. “Een aandeelhouder zou die aankoop hebben afgekeurd”, klinkt het vrolijk.

In de keukenkantine van Secrid zitten veelal jongeren die een pasta of soep eten. Een enkeling probeert in zijn lunchtijd de ideale dosering olijfolie voor een knapperige tosti te ontdekken en weer een ander verdwijnt met een bordje snel uit de drukte. Al die bewegingen doen de post-its die aan een muur hangen flink wapperen. De teksten variëren van ‘muziekkamer’, ‘konijnenhok’, ‘brandweerpaal’ tot ‘open haard’. Het blijken suggesties voor de inrichting van het nieuwe pand. “Met de open haard zijn we serieus bezig”, verzekert René. Zo’n huiselijk element past wel bij het bedrijf dat hij met zijn vrouw Marianne als een familie runt. René: “We vinden het belangrijk dat je het naar je zin hebt, dat je je ontwikkelt. Werk is veel meer dan dagbesteding…”.

 

Omslagpunt

Hoe essentieel dat is, werd het stel tien jaar terug eens te meer duidelijk. Indertijd hadden René en Marianne een ontwerpbureau met twaalf man dat producten ontwierp voor grote bedrijven. Dat ging goed, tot een kettingbotsing van ‘pech’ het bureau tot stilstand bracht. Klanten kozen ervoor ontwerp niet meer uit te besteden, daarnaast gingen opdrachtgevers failliet. René: “We hadden letterlijk niks meer en waren aangewezen op de voedselbank. Het enige geluk was dat het allemaal net voor de crisis was, waardoor medewerkers ergens anders nog een baan konden vinden…”.

Het ‘bedrijfsongeluk’ noopte tot een andere aanpak. “Als creatieveling van vijftig jaar was het in het hoogtepunt van de crisis, 2009, onmogelijk om een baan te vinden. Tegenwoordig zou dat wel weer lukken. Gelukkig hadden we de ervaring met een eigen bedrijf en hebben we twintig jaar over de schouders van onze klanten kunnen meekijken hoe ze dingen aanpakten. We hadden ons blindgestaard op ‘het moment’ en waren afhankelijk geworden van opdrachtgevers. Dat wilden we nooit meer”. Wrang genoeg heeft juist een wanbetaler het doorslaggevende duwtje in de rug gegeven. René: “Die klant heeft ons flink genaaid, maar is ook degene geweest die ons over de streep heeft geschopt een eigen merk te beginnen. In de tien jaar daarvoor, toen we erover dachten, waren we nog te schijterig. Nu hadden we geen keus meer”.

 

Geldmachine

Alle sores lieten het zelfvertrouwen en veerkracht onaangetast. De ‘innerlijke overtuiging’ dat ze iets in hun mars hadden was nimmer verdwenen. René: “Onze opdrachten zijn altijd geslaagd geweest. Daar heeft het nooit aan gelegen”. Met geld, geleend van vrienden, familie en coulance van leveranciers die geduldig betalingen afwachtten, kon worden begonnen aan het hoofdstuk dat een boek werd waarvan de laatste pagina’s nog niet binnen handbereik zijn. Als ontwerpers waren ze betrokken geweest bij de ontwikkeling van producten voor banken. Dat had hen op het spoor gezet, om in vrije uren te werken aan ‘De Bodycard’. Die vormde de basis voor de Secrid-wallet die moet uitblinken qua gebruik en uiterlijk en veiligheid; een aluminiumlaagje beschermt tegen breken en ongewenst uitlezen. Bewust is de ontwikkeling ervan in eigen beheer gedaan. René: “We wilden per- se geen investeerders. Die kijken naar een bedrijf als een geldmachine. Dat past niet bij ons. We willen onafhankelijk zijn én blijven”.

De eerste order die binnenkwam, was er een van de CaballeroFabriek waar de ontwerpers tot op heden kantoor houden. Die besloot bezoekers van een evenement een eerste wallet-exemplaar cadeau te doen waarna bestellingen overal vandaan binnendruppelden. “We geloven in mond-tot-mond-reclame. Een goed product is de beste marketing. We hebben ook geen marketingafdeling, al is een van onze drie kinderen wel voor ons bezig met Facebook”.

 

Saturnus

Secrid heeft inmiddels dubbel en dwars bewezen dat zo’n marketing-luwe aanpak kan werken. De wallets worden verkocht via de eigen webshop en zijn daarnaast verkrijgbaar in 4.000 specialistische winkels in 50 landen die met zorg zijn uitgezocht door Marianne. Om ook grip te houden op de kwaliteit van de portemonnees worden die in Nederland geproduceerd. Dat levert looierijen werk op, alsook sociale werkplaatsen in Haarlem en Leiden waar een deel wordt geassembleerd. “China lijkt goedkoper dan het is, er komen veel verborgen kosten bij. Bovendien vinden we het gewoon overzichtelijker en leuk om het hier te doen”.

Plezier heeft René ook in het nieuwste project in de Saturnusstraat. Daar heeft Secrid sinds vorig jaar zijn opslag, onlangs kocht het het naastgelegen pand erbij dat wordt verbonden met het pakhuis en de nieuwe ‘microkosmos’ wordt. Hoewel de verbouwing nog in volle gang is, verwacht René in het najaar van 2017 met 90 man personeel de CabFab achter zich te kunnen laten. ‘Ideeënman’ Paul, die Marianne en René altijd trouw is gebleven en als een van de drie ‘manusjes-van-alles’ heeft geholpen Secrid op te bouwen, verhuist uiteraard mee. Zijn ideeën komen Secrid nog goed van pas. René: “De wereld is groot en onze wallets zijn heel populair als cadeau voor mannen. Want wat geef je die nou? Stropdassen zijn tegenwoordig toch wel een beetje uit…”.

Bron: Binckhorst in Beweging

Terug naar overzicht