Worth Internet Systems is een multinational op de Binckhaven. Ze transformeren bestaande verouderde processen naar moderne digitale processen. Zowel binnen het team van Worth Internet Systems als daarbuiten werken zij veel samen. Daarvoor is de CabFab dan ook de perfecte locatie. We spraken met directeur Ernout van der Waard.

Worth Internet Systems zit alweer bijna 10 jaar in de Caballero Fabriek. En niet zonder succes. Inmiddels zijn ze verhuisd naar een grotere ruimte en hebben ze een vestiging in Londen. Samenwerken is niet alleen belangrijk binnen het team van Worth Internet Systems, maar ook daarbuiten. De multidisciplinaire organisatie ziet in de CabFab veel samenwerkingen tot stand komen. Tot groot genoegen van directeur Ernout van der Waard. We spraken hem over zijn onderneming, de Binckhaven en de toekomst.

Wat is Worth Internet Systems?

‘Wij lanceren samen met klanten nieuwe online diensten. Bestaande processen transformeren naar nieuwe digitale processen. Deze processen gingen voorheen handmatig en namen veel tijd in beslag. Wij maken het veel efficiënter en moderner. We helpen bij het digitaliseringsproces. Digitalisering is iets wat nu bij veel organisaties voorkomt en in veel verschillende vormen.’

‘We zijn klein begonnen. Ergens op een zolderkamertje. Onze eerste opdrachtgever was een gemeente, die stonden we online bij en is na 15 jaar nog steeds klant bij ons. Nu werken we ook voor de centrale overheid in zowel Nederland en het Verenigd Koninkrijk en ook in de private sector zijn we actief.’

 

Er zijn veel spelers in de digi-markt, wat zijn jullie sterke punten?

‘Wij zijn zowel communicatief als technisch erg sterk, en maken grote en complexe projecten samen met klanten tot een succes. Bij ons lopen ervaren techneuten rond die complexe, technische vraagstukken oplossen. Omdat we multidisciplinaire  teams hebben, zitten deze techneuten samen met bijvoorbeeld User Experience designers en scrum-masters. Zo bieden we op elk vraagstuk een oplossing. We hebben veel aandacht voor de praktijk en de gebruiksvriendelijkheid van een oplossing. Voor we beginnen met ‘bouwen’, kijken we eerst naar de vraag van de gebruikers. In de voorbereidende fase kan je namelijk een veel beter ontwerp maken door naar gebruikers te luisteren. Onderweg passen we dat ontwerp mogelijk nog aan. Kortom, we zijn flexibel en doorlopen het hele proces onder één dak.’

 

Hoe zou je jullie organisatiecultuur omschrijven?

‘We zijn totaal geen hiërarchische organisatie. Niks top-down. We hebben een informele, platte bedrijfscultuur en een hecht team. De motivatie komt uit onze werknemers zelf. Erg fijn werken, al zeg ik het zelf.’

‘Als team doorlopen wij het hele proces en hebben dus geen verschillende afdelingen. We werken met een Agile aanpak. Tijdens dit proces maak je grote projecten overzichtelijk, stapje voor stapje.  Vroeger werden projecten op een andere manier benaderd: aan het begin moest je een uitgewerkt plan hebben, en daar ook aan vasthouden. Wij geloven daar niet in. Tijdens de klus kom je namelijk tot andere inzichten. Samen met de opdrachtgever overleggen we tussentijds en werken we naar een goed eindresultaat toe.’

 

Jullie organiseren workshops voor kinderen in de CabFab, hoe zit dat?

‘Als bedrijf proberen wij  ICT toegankelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijkse workshop voor kinderen in de CabFab, Devoxx4Kids. Kinderen zijn de toekomst van de ICT. Ze komen er op een steeds jongere leeftijd mee in aanraking. Dat is alleen maar goed. Het moet naar mijn mening nét zo belangrijk worden als bijvoorbeeld aardrijkskunde of geschiedenis. ICT is de toekomst. Tijdens deze workshops leren 40 tot 50 kinderen de basisprincipes van programmeren.’

 

Hoe zijn jullie in de CabFab terecht gekomen?

‘We zitten er vanaf 2008. Nog steeds met veel plezier. Vanaf het begin heeft men het heel leuk aangepakt. Iedereen die zich graag in het pand wilde vestigen, moest een motivatiebrief schrijven. Waarom juist jíj dat plekje moest krijgen.  Dat soort kleine dingetjes hebben voor een leuke mix van bedrijven gezorgd. En ons ook over de streep getrokken.’

‘De Binckhaven is een ontzettend inspirerende plek. De locatie, de sfeer en de flexibiliteit trok ons het meest. We zochten iets in Den Haag, dus alles viel eigenlijk op zijn plek. Eerst zaten we met z’n vijven in een unit, later zijn we verhuisd naar een grotere ruimte. Daar was de gemeente bijvoorbeeld ook erg flexibel mee. Mijn compagnon (een Engelsman waar ik nu al jaren mee samenwerk) heb ik overigens ook in de CabFab ontmoet. Toeval hè.’

 

Past jullie corporate identity bij dat van de Binckhaven?

‘Deels. Het past niet bij de traditionele industrie en de garages die hier zitten, maar wel bij de innovatieve insteek van de CabFab. Dat is ook zo’n leuk contrast hier. Innovatief en buiten bestaande kaders denken. De Binckhaven maakt de laatste jaren ook echt een positieve ontwikkeling door. Meer horecagelegenheden bijvoorbeeld. Dat industriële is natuurlijk ook hip op het moment. Die ontwikkelingen mogen wat ons betreft dan ook wel door worden gezet. Dat het meer een woon-werk omgeving wordt.’

 

Wat heeft de Binckhaven jullie, naast een onderkomen, nog meer gebracht?

‘We werken geregeld samen met andere ondernemers hier. We nemen bijvoorbeeld diensten af van fotografen, video-editors, schrijvers of ontwerpers die hier gevestigd zijn. Erg interessant om met andere bedrijven hier samen te werken. Dat maakt het gebied ook aantrekkelijk. Wij nemen het technische stuk op ons en andere bedrijven bijvoorbeeld de teksten of een grafisch ontwerp. Zo kan je een nog completere oplossing aanbieden aan klanten. We overleggen regelmatig met andere ondernemers over projecten. De CabFab is wat dat betreft echt een broedplaats, je loopt hier ook sneller bij elkaar naar binnen dan bij een bedrijf met een gesloten voordeur.’

 

Waarom zouden anderen naar de Binckhorsthaven moeten komen?

‘Voor de sfeer en de leuke mensen die je hier tegenkomt. Ondernemerschap leeft hier. Er gebeurt van alles, het bruist. Verder is het uitstekend bereikbaar en zijn ze flexibel in de ruimtes.’

 

Tot slot: Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers?

Om succes te hebben, is er een mix tussen denken en doen nodig. Je moet als ondernemer veel nadenken maar ook veel doen. Het is een cliché maar van fouten leer je. Durf te ondernemen.

Lijkt jou dit een tof bedrijf en zou je hier wel willen werken? Dat kan! Neem hiereven een kijkje, en kom er achter of jullie wat voor elkaar kunnen betekenen.

Terug naar overzicht