We spraken Martijn Wolfsen, eigenaar van evenementenbureau SPOD Events. Je zou hem onder andere kunnen kennen van het event ‘Binckhaven weer een stukje mooier’ of de lichtgevende ‘Globes’ op de masten bij het Capriole Café. Wolfsen is een creatieveling die het liefst uitersten met elkaar verbind: natuur met de stad en authenticiteit met modern. Hij voelt zich als een vis in het water op de Binckhaven en ziet nog genoeg mogelijkheden in dit gebied.

Hij was organisator van het parkeergaragefeestje, is ontwerper van de lichtbollen bij de Fokkerhaven en huurt een bedrijfsruimte in de Binckhorst. Martijn Wolfsen (34) is iemand die het liefst op zoek gaat naar dingen die hem verwonderen. Of dat nu in de natuur is of bepaalde personen. Waar hij zijn inspiratie vandaan haalt en waarom hij koos voor de Binckhaven? Wij voelden hem aan de tand.

 

Wie ben je en wat doe je precies?

‘Ik ben altijd op zoek naar dingen die mij verwonderen. Dit vind ik in kunst, events, de natuur, bepaalde personen of in de wetenschap. Graag reis ik naar speciale plekken waar deze dingen samenkomen. Van jungle-expedities in Zimbabwe en de Amazone tot culturele events als La Tomatina in Spanje (tomatengevecht). Die verwondering probeer ik ook in het dagelijks leven te creëren. Dit doe ik middels een evenementenbureau genaamd SPOD Events ‘Spirit of dreams’ waar ik de trotse eigenaar van ben. We organiseren zakelijke evenementen (feestelijke openingen, congressen, productlanceringen) en exclusieve incentives. Uitgangspunt bij alle evenementen die wij bedenken en organiseren is dat deze onvergetelijk zijn, met als doel dat mensen er nog jaren over praten. Naast ondernemer ben ik pas geleden getrouwd met mijn droomvrouw en verwacht ik in april een dochtertje.’

 

Waar ben je op dit moment mee bezig?

‘Met de ontwikkeling van een nieuwe website die zich specifiek richt op de meest bijzondere incentivereizen ter wereld. Denk hierbij aan een bezoek aan Chernobyl in Ukraine, een Zero Gravity Flight bij het Russische kosmonautenopleidingscentrum of duiken met walvissen in Australië. Hieraan werken geeft mij veel positieve energie.’

 

Waar haal je je inspiratie voor de events vandaan?

‘Inspiratie komt bij mij altijd en overal. Dit is een constant proces dat ik niet zelf kan stoppen, ook al zou ik dat willen. Sommige ideeën komen tijdens een theatervoorstelling, anderen bij een bezoek aan de afvalverwerking. Er is geen touw aan vast te knopen. Krijg ik een aanvraag voor een event dan combineer ik graag het uiterste met elkaar: natuur met de stad en authenticiteit met modern. De ideeën wijken nogal eens af van het normale: soms moet een idee een aantal dagen op opdrachtgevers inwerken voor ze ervan overtuigd zijn.’

 

Je hebt samengewerkt met KPN. Zou je hier meer over kunnen vertellen?

‘Een paar maanden geleden werden de werkzaamheden rondom de herinrichting van de Saturnusstraat en het verlengen van de Melkwegstraat afgerond. Onder de titel ‘Binckhorst weer een stukje mooier’ had gemeente Den Haag het idee om alle omliggende bedrijven die mogelijk hinder hadden ondervonden van de werkzaamheden te bedanken middels een feestelijke lunch. SPOD Events werd benaderd om dit te organiseren.

‘Als locatie had ik een parkeergarage van KPN, genaamd TP11, in gedachten, omdat deze een perfect uitzicht bood op beide straten. Na veel onderhandelen met KPN, Sodexo (beheerder) en gemeente Den Haag is het gelukt om op alle vijf de lagen van de parkeergarage een verticaal pop-up restaurant te realiseren. Dit bleek een groot succes. Er kwamen ongeveer 500 bezoekers op af die onder meer door golfkarretjes naar hun tafel werden gereden. Tijdens de lunch ‘sprong’, zonder dat de bezoekers hiervan op de hoogte waren, een viertal vrouwelijke luchtacrobaten van het dak om een spectaculaire luchtshow op te voeren’

 

Wat heb je met Den Haag/Binckhorst?

‘Den Haag is en blijft mijn stad. Ik werk en recreëer er, maar wonen doe ik sinds twee jaar in Voorburg. Daarvoor heb ik Den Haag gewoond, waarvan de laatste 8 jaar in de Binckhorst. Ik woonde daar antikraak boven mijn bedrijfsruimte (Grote Beerstraat). Het was een jongensdroom die uitkwam. 600m2 aan (goedkope) ruimte. Ik kon doen en laten wat ik wilde. Overdag was een en al bedrijvigheid en na 18:00 uur had ik het hele gebouw/gebied voor mezelf. Vooral wanneer het gebied stil en verlaten was vond ik het iets magisch hebben.’

 

Waarom koos je voor een bedrijfslocatie op de Binckhorst?

‘Ik kwam in aanraking met de Binckhorst toen ik als kunstenaar en beginnend eventmanager met een aantal vrienden in een kunstenaarspand op de Wegastraat zat. In de Binckhorst kon ik toen voor relatief weinig geld veel ruimte krijgen. En creatievelingen waren toen al zeer welkom.’

 

Wat maakt deze plek zo fijn voor jou?

‘Dit gebied past bij mij. Het zit– net als ikzelf – vol tegenstellingen. Creatief, maar technisch. Rauw, maar ontwikkeld. Authentiek, maar modern. Het is een gebied vol mogelijkheden dat je elke keer weer verrast. Ik vind het ook best bijzonder om onderdeel te zijn van de transformatie van een industriegebied naar een woon-werkgebied. Wat ik jammer vind is dat de aanwezige creativiteit niet echt zichtbaar is in de straten. Het is er echt wel, maar het wordt allemaal ‘binnenshuis’ gehouden. Een gemiste kans vind ik. Om hier een beetje aan mee te helpen heb ik de BIGBANG GLOBES ontworpen. Dit zijn lichtgevende globes die op lichtmasten gemonteerd kunnen worden. Met betrekking tot de Binckhorst zijn deze globes geïnspireerd op planeten en sterrenstelsels overeenkomstig met straatnamen als Grote Beerstraat, Zonweg en Melkwegstraat. Een aantal van deze staan nu bij Capriole café aan de Fokkerhaven.’

 

Feestjes in Binckhaven, zie je dat zitten?

‘Als consument zeg ik ja! Een karakteristieke locatie aan het water. Een plek die ik graag bezoek. Als evenementenorganisator zeg ik: interessant, maar dan zou ik eerst wat dingen aan laten passen om het geschikt te maken als evenementenlocatie. Denk hierbij aan watertoevoer, stroompunten, bestrating, verlichting, maar ook bereikbaarheid. Daarnaast is veiligheid een aandachtspunt, mede vanwege de haven/water. Promotie zou je ook goed moeten regelen, omdat je mensen naar een toch wel afgelegen, niet bekend, gebied wil trekken. Al ligt het helemaal aan de aard van het evenement. Bij een kunstexpositie gelden er andere voorwaarden dan bijvoorbeeld een dancefestival. De locatie biedt veel mogelijkheden, ik ga er eens goed over nadenken.’

Terug naar overzicht