COOS! in de Cabbalero Fabriek is huurder van het eerste uur. We spraken Saskia Laurijsen over haar bevindingen op de Binckhaven, de positieve ontwikkelingen en haar ambitie. ‘Er hangt hier een ontzettend creatieve en innovatieve sfeer, wij als creatief communicatie bureau passen daar perfect in thuis!’

 

Even voorstellen: wie zijn jullie en wat doen jullie!?

‘COOS! is een communicatie bureau en bestaat nu acht jaar. Destijds heb ik het opgericht. Oorspronkelijk zijn we gestart als communicatie- en evenementenbureau. Sinds 2016 focussen we ons volledig op de social mediakanalen. Deze specialisatie is een goede keus geweest, om daar succesvol in te zijn heb je een volledige focus nodig. Uiteraard doen we veel aan Facebook en Instagram marketing. We zagen dat hier de grootste vraag naar was op het gebied van social media. Ondenkbaar om hier niet in te specialiseren vonden wij.’

 

Kun je iets vertellen over de werkwijze bij COOS!?

‘Allereerst is het essentieel om de ontwikkelingen rondom nieuwe media goed in de gaten te houden. Het social media landschap verandert immers razendsnel. Social media marketing begint bij het maken en bedenken van goede content voor de diverse pagina’s. Al snel bleek dat de trends op het gebied van marketing onmisbaar zijn om de content te distribueren. De juiste content moet de juiste doelgroep bereiken, dat is wat klanten van ons verwachten. Los hiervan steken wij met het bedrijf veel energie in progressie: meten en optimaliseren. Leveren onze diensten het gewenste resultaat op?  Het is voor klanten fijn om die progressie te kunnen volgen.

 

Social media marketing: is dat voor iedere sector van toepassing?

‘De vraag naar opdrachten komt uit verschillende hoeken. Momenteel doen wij een opdracht voor een shopping centrum in Den Haag (Den Haag Shopping), maar ook een exclusieve jachtenbouwer behoort tot onze klanten. Voor het bekende herenmode merk Van Gils doen we ook opdrachten. Grote en wat kleinere partijen dus.

 

Op de website staan verschillende COOS! deals. Hoe zit dat?

Een COOS! deal is een product/dienst die wij leveren. We bieden verschillende soorten diensten aan, zodat iedereen zich in COOS! kan vinden. Je hebt JUNIOR COOS!, ons instappakket voor de kleinere winkelier die geen tijd of zin heeft zich druk te maken over bijvoorbeeld Facebookposts.  Hierin zitten onze standaard diensten. Wil je net een stapje meer dan een up-to-date content kalender, dan is er ons HIGHSCHOOL COOS! pakket.

Maar vrijwel de meeste bedrijven kiezen voor ons PROFESSOR COOS! pakket. Dat is ons meest uitgebreide pakket. Daarmee zijn klanten voorzien van continue social media content en naast ‘gewone posts’ zijn daar ook blogs en vlogs bij inbegrepen. Hiermee bieden we allerlei verschillende soorten content aan om zo optimaal aan de diverse behoeften die bedrijven hebben te voldoen.’

 

Trends: welke ontwikkelingen zien jullie op het gebied van social media?

‘Lezen is uit. De ‘oudere’ generatie leest de geproduceerde content nog wel, maar de huidige jongeren lezen gewoon veel minder. Visueel wint het van tekst. Wie leest er bijvoorbeeld nog een papieren krant? Vroeger schreven we nog heel veel blogs, nu wordt dat steeds minder. We adviseren klanten dus steeds meer met video te gaan doen. In de vorm van vlogs of gewoon door middel van een filmpje. Bij COOS! hebben we daarop ingespeeld door twee vormgevers in dienst te nemen die zo’n filmpje of vlog kunnen maken en editen. In lijn met de trend worden ook de tekstjes die bij zo’n filmpje horen steeds korter en compacter.  Ook de concentratiespan van jongeren is korter. Als filmpjes te lang zijn of er is te veel tekst in verwerkt, drukken mensen weg. Relevantie en gemak zijn kernpijlers. Dat zijn dus allemaal dingen waar rekening mee gehouden moet worden’.

 

Hoe zit het met jullie corparate identity? Past deze bij de Binckhaven?

‘Ja absoluut. Er hangt hier een creatieve sfeer. Wij zijn als bedrijf ook altijd bezig ons creatief te onderscheiden. We zijn niet een standaard communicatiebureau. Constant zijn wij bezig ons te ontwikkelen en onderscheiden onszelf door op een andere manier ons vak te bedrijven. Een voorbeeld hiervan in onze focus op videos. Daarnaast bevinden we ons op de Binckhaven in een hele jonge en inspirerende omgeving. We doen ook echt inspiratie op van de andere bedrijven die hier gevestigd zijn. Bedrijven die zich specialiseren in internetapplicaties, gaming of productdesign zijn super inspirerend voor ons.’

 

Merk je dat de Binckhaven de afgelopen jaren veranderd is?

‘Ja zeker. Er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling. De voorzieningen zijn een stuk beter geworden. Kijk hoe leuk de CabFab er tegenwoordig bijvoorbeeld uit ziet! Wij zijn huurders van het eerste uur. Toen we hier net zaten lag het internet er om de havenklap uit. Vanzelfsprekend is dat nu niet meer het geval. Het was in het begin allemaal nog een beetje kneuterig. Dat had ook wel zijn charme. We gingen bijvoorbeeld gezellig buiten borrelen met andere bedrijven als het internet er weer uit lag. Erg gezellig, maar geen manier om een commercieel bedrijf te runnen. Dit is anno nu echt veranderd. Het is en wordt hier steeds groter en professioneler. Er komen veel nieuwe gezichten, maar met de bedrijven die er vanaf het begin zaten hebben we toch de beste relatie.’

‘Wat gaaf is, is dat er door de jaren meer ruimte is gekomen voor creatieve ontwikkeling. De Caballero Fabriek en Binck 36 waren eigenlijk de enige creatieve hotspots. Voor de rest waren het vooral autosloperijen en kringloopwinkels. Nu is dat anders, er komen  steeds meer creatieve plekken bij. Bijvoorbeeld de Kompaan met hun bier en er zijn een paar goede restaurants gekomen die veel publiek trekken. Je ziet dus wel dat de Binckhorst zich opwaarts aan het bewegen is.’

 

Wat is jullie ambitie?

‘We willen uit groeien tot het grootste regionale socialmediabureau. Daarbij hoort natuurlijk ook het aantrekken van landelijke klanten. Wat ik merk is dat je voor Haagse klanten nét wat meer kunt betekenen. We kennen de Haagse markt nu erg goed, en kunnen daardoor ook bruggen slaan tussen bedrijven. We willen bedrijven blijven verbinden en relevant blijven voor bedrijven!’

Terug naar overzicht