Bij Jools Meet & Eat in de Caballero Fabriek spraken we met Gijsbert van der Sleen (Founder) en Susanna Neleman (Storyteller) om meer te weten te komen over Discovered. Sinds april 2017 is deze startup gesetteld in de Binckhaven. Zij gooiden hoge ogen met hun pitch tijdens het Impact Startup Fest eerder dit jaar. Gijsbert neemt ons mee in zijn verhaal van het bedrijfje dat ‘Empowering global artisans to create positive impact’ als slogan heeft.

HET ONTSTAAN VAN DISCOVERED

De dochter van Gijsbert maakte zich zorgen over de olifant en gaf een inspirerend betoog dat iedereen kan helpen om de wereld beter te maken. Ze eindigde haar verhaal met de vraag “Papa, wat doe jij hier eigenlijk aan?”. Gijsbert werd met zijn neus op de feiten gedrukt, want als Co-Founder van het online adviesbureau GROUP7 hielp hij grote klanten als Philips, UPC en Heineken, maar niet per se de mensen of de wereld. De vraag van zijn dochter en de inspiraties van zijn verre reizen triggerde het idee van Discovered. Met zijn online expertise wilde Gijsbert een platform creëren waarmee ondernemers uit ontwikkelingslanden, de mogelijkheid zouden krijgen om hun producten internationaal te verkopen en daarmee hun eigen leven en omstandigheden te verbeteren.

Door zijn ervaring wist hij dat het laten groeien van bedrijven een grote uitdaging is. Laat staan wanneer je als kleine ondernemer in bijvoorbeeld Chiang Mai of Vietnam zit. Volgens Gijsbert hebben juist deze ondernemers klanten nodig die de producten voor betere prijzen kunnen kopen. Een marktplaats à la Etsy kan hiervoor een oplossing zijn. Maar Discovered gaat verder. Zo geeft Gijsbert aan: “Naast het aanbieden van een marktplaats, waar ondernemers uit ontwikkelingslanden hun unieke handgemaakte artikelen kunnen verkopen, regelt Discovered ook toegang tot de een lening aan lokale ondernemers om hun bedrijfje te kunnen laten groeien.” Om de juiste ondernemers aan zich te binden, is Discovered in de beginfase zelf in India, Marokko en Mexico op zoek gegaan. Nu, twee jaar later, stromen de aanmeldingen dagelijks binnen en is het voor Discovered de kunst om de juiste ondernemers eruit te halen, die voldoen aan de eisen die Discovered heeft gesteld.

STARTUP STORY

Dat de startfase van een startup niet altijd eenvoudig is, bewijst ook het verhaal van Gijsbert. Zelfs na jarenlange ervaring heeft ook de oprichting van Discovered voor leermomenten gezorgd, die Gijsbert graag met andere startende ondernemers wil delen. Hij zegt daarover het volgende: “Ondanks dat het jouw kindje is, heeft iedereen een mening en idee over je bedrijf. Blijf daarom vooral dicht bij jezelf en probeer een balans te vinden tussen eigenwijs zijn en adviezen aannemen. Daarnaast is het grote verschil tussen succes en falen, doorgaan. Het is tenslotte vaak makkelijker om te stoppen als het tegenzit.”

CABALLERO FABRIEK

Tijdens een bezoek aan een bevriende ondernemer, die reeds een unit in de CabFab huurde, werd Gijsbert direct enthousiast van alles wat hij daar zag. Toen de gemeente Den Haag voor Discovered een jaar lang een unit binnen de CabFab beschikbaar stelde zonder huurkosten, kon Gijsbert zijn gelukt niet op: “Naast de perfecte locatie en het mooie design, zijn vooral de vele ICT- bedrijven inclusief haar bijbehorende online kennis het grootste voordeel van de CabFab.” Op dit moment werkt Discovered geregeld samen met het digitale bureau DutchGiraffe, maar in de toekomst heeft Gijsbert de ambitie om met meerdere ondernemingen binnen de CabFab samen te werken. Daarnaast zou hij veel meer willen doen met kennisdeling binnen de CabFab en de overige creatieve hubs in het gebied. Tijdens het interview zegt hij het volgende hierover: “Ook al zijn er veel bedrijven die inhoudelijk erg op elkaar lijken, je kunt alsnog veel van elkaar leren. De ‘aha- momentjes’ die kunnen ontstaan tijdens bijvoorbeeld maandelijkse kennissessies, zouden ieder bedrijf verder kunnen helpen.”

Maar er is nog meer dat Gijsbert graag zou willen zien. Ook een startup als Discovered is nog steeds afhankelijk van investeerders. Opvallend genoeg zijn er voldoende investeerders te vinden, die een bijdrage willen leveren aan een startup met een goed verhaal. Het blijkt alleen lastig te zijn om die investeerders te identificeren en om jezelf als startup zichtbaar te maken. Omdat dit een ingewikkeld proces is, hoopt Gijsbert dat de gemeente, of een andere instantie, een rol zou kunnen spelen in het samenbrengen van investeerders en startups & scale-ups.

BINCKHAVEN

Met een woning in Rijswijk is een werkplek op steenworp afstand voor Gijsbert een verademing. Hij geeft aan dat de Caballero Fabriek een aangename verrassing is in vergelijking met de rommelige uitstraling die de Binckhaven soms nog heeft. Collega Susanna, die niet uit Den Haag komt, wil hier nog graag aan toevoegen: “Het rommelige en industriële karakter past bij dit gebied en dat maakt de Binckhaven een hippe plek binnen Den Haag.”

Ben jij nog op zoek naar origineel handgemaakt cadeau met een mooi verhaal? Op de website van Discovered vind je een scala aan unieke producten, kun je de verhalen van de lokale ondernemers lezen en draag je met de aanschaf van een product direct bij aan een betere wereld. https://www.discovered.us/

Terug naar overzicht