Bijna vijftig jaar geleden werd de Haagse Asfalt Centrale (HAC) in de #Binckhaven gebouwd. Dat was tevens het moment dat de kraanbaan met daarop twee grote draadkranen werd gerealiseerd. De kranen verrichten loswerkzaamheden voor drie verschillende bedrijven: de Haagse Asfalt Centrale, de zandhandel Binckhorst en de betoncentrale BCB. Inmiddels zijn de BAM kranen iconisch voor het beeld van Den Haag en worden ze zelfs sinds eind 2017 ’s avonds mooi opgelicht. Iedereen kent het beeld van de kranen wel, maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal achter die loswal en hoe denken zij over de Binckhaven? Wij spraken met #Binckie Yuri Kiontke, bedrijfsleider bij de HAC, die ons hier meer over vertelde.

Yuri werkt nu 3 jaar als bedrijfsleider in de Binckhaven, maar is al ruim 13,5 jaar werkzaam bij BAM Infra BV (de HAC is eigendom van twee aandeelhouders, namelijk BAM en Zwammerdam). Als bedrijfsleider is hij eindverantwoordelijk voor twee asfaltcentrales, 1 in Den Haag en 1 in Amsterdam. In heel Nederland zijn er ongeveer 40 asfaltcentrales waarvan zich zeven centrales verenigd hebben onder www.asfaltcentrale.nl.

Bij een asfaltcentrale wordt, zoals de naam al zegt, asfalt geproduceerd. Dit asfalt wordt geleverd aan aannemers en bedrijven die als klant vaak de overheid of semioverheid hebben. Ook bestaat een klein deel van deze klanten uit particulieren die bijvoorbeeld asfalt nodig hebben voor bedrijfsterreinen, of de privatenmarkt, waarbij iemand mooi asfalt voor de deur wilt hebben.

HAC en Duurzaamheid

Yuri vertelt dat asfalt vroeger nog veel werd gemaakt met teer: “Dit is kankerverwekkend en daarom wordt teer nu totaal niet meer gebruikt. In plaats daarvan wordt bitumen gebruikt, een restproduct uit de olieraffinaderij. Tevens worden om die reden hoge controle eisen gesteld aan de inname van oud asfalt, zodat er niet alsnog teer in het nieuwe asfalt terecht komt.” Maar asfalt heeft toch nog altijd de naam van ‘vervuilend’. Wanneer je aan asfalt denkt, denk je namelijk niet gauw aan duurzaamheid. Toch heeft de HAC in de afgelopen jaren veel innoverende ontwikkelingen gemaakt om het asfalt creatie proces zo duurzaam mogelijk te maken. Dit doen ze door bijvoorbeeld oud asfalt te hergebruiken. Van het asfalt dat zij op jaarbasis creëren (250 miljoen kilo), bestaat ongeveer de helft uit ‘oud’ asfalt. Verder zijn ze in staat om bij specifieke asfaltmengsels de temperaturen tijdens de productie terug te brengen naar 110 graden, waardoor ze 30 procent minder gas nodig hebben en dus 30 procent minder uitstoot creëren. Natuurlijk zijn ze nog niet een 100% groen bedrijf, maar Yuri zegt hierover: “Duurzaamheid zit hoog in het vaandel bij ons bedrijf, het is een proces waar we continue aan werken en verbeteren.”

Social Return

De HAC stimuleert, net als de gemeente Den Haag, de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit noemen ze de Social Return en is bedoeld om specifieke doelgroepen een kans te geven op werk en werkervaring. Yuri vertelt: “De Social Return vindt plaats in samenwerking met diverse partijen waaronder het Werkgevers Servicepunt in Den Haag. Tot op heden heeft het helaas nog niet mogen leiden tot een vast dienstverband, maar we kijken positief naar de toekomst en hopen dat zodra we een nieuwe vacature hebben, het weer lukt om iemand via Social Return een plek te kunnen geven op de arbeidsmarkt. Het is een project waar veel ambitie voor is en wat ook zeker verder ontwikkeld zal worden in de toekomst.”

Werkzaamheden in de Binckhorst

Zoals veel mensen weten wordt er momenteel een nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag gecreëerd, beter bekend als de Rotterdamsebaan. BAM (grootaandeelhouder van HAC) is nauw betrokken bij dit project en werkt hiervoor samen met VolkerWessels. Hierdoor levert de Haagse Asfalt Centrale dan ook een groot deel van het asfalt aan. Yuri zegt: “Dit is momenteel één van de mooiere projecten die in de regio wordt uitgevoerd en de komende twee jaar zal er nog veel asfalt door de HAC geleverd moeten worden. Hier kijken wij er erg naar uit!”

 

Yuri over de Binckhaven

Yuri heeft het Binckhaven gebied de laatste tijd veel zien ontwikkelen en vindt het contrast tussen industrieel en hip-and-happening erg mooi om te zien. De HAC wil dan ook graag in het gebied blijven en zijn ook benieuwd naar alle ontwikkelingen die nog gaan komen. Yuri zegt: “Het lijkt mij erg gaaf om na verloop van tijd nauwer samen te werken met andere bedrijven in het gebied om te kijken of er eventuele synergie qua transport mogelijk is. Het lijkt mij bijvoorbeeld een goed idee om boten die net geleegd zijn bij de HAC en weer leeg wegvaren, te vullen met het transport van andere bedrijven. In het kader van duurzaamheid, zou dit een goede ontwikkeling zijn en een mogelijkheid geven tot een mooie samenwerking met andere bedrijven in de omgeving.”

BAM wilt met de HAC dus graag in het gebied blijven maar Yuri vreest wel dat de recente bouw van woningen in de Binckhorst en de Binckhaven gaat zorgen voor meer klachten over overlast. Yuri zegt: “Ik verwacht dat er nog wel meer woon/werk torens in het gebied gaan komen. Maar wat gaat dat doen met het aantal mensen die over ons klagen? En de vraag is dan ook in hoeverre het terecht is dat ze over ons klagen. Ik kan mij goed voorstellen dat wij weleens overlast veroorzaken maar recent onderzoek, uitgevoerd door de omgevingsdienst, heeft aangetoond dat wij ruimschoots voldoen aan onze vergunningseisen. Desalniettemin is het voor omwonenden natuurlijk wel heel vervelend als zij overlast ervaren, maar wij kunnen op dat soort momenten moeilijk onze bedrijfsvoering platleggen.” Ook zijn er mensen die de kranen liever naar een ander deel van de stad zouden zien verhuizen, terwijl de kranen juist een mooi onderdeel zijn van het industriële karakter van de Binckhaven.

Deels door dit probleem hoopt Yuri uiteindelijk op een mogelijkheid tot het bouwen van een nieuwe centrale in de Binckhaven. De laatste jaren heeft men bij HAC namelijk veel onderzoek gedaan naar het verbeteren van productietechnieken. Denk hierbij aan het verminderen van stankoverlast en emissies, wat op lange termijn ook beter is voor het milieu. Deze technieken zijn alleen niet volledig mogelijk in de bijna 50 jaar oude asfaltcentrale op de Binckhorst. Daarom hoopt Yuri dat de huidige centrale uiteindelijk wordt omgebouwd naar een centrale waar deze nieuwe technieken wel mogelijk zijn.

50-jarig jubileum

In 2019 viert de Haagse Asfalt Centrale zijn 50e verjaardag in de Binckhaven en er staat volgens Yuri zeker een feestje op de planning! Het lijkt hem dan leuk om hiervoor oud-medewerkers uit te nodigen en misschien ook de omgeving erbij te betrekken. Een ding is zeker: “We hebben in ieder geval een groot terrein en plek genoeg om mensen te kunnen ontvangen” zegt hij lachend.

Weten wat de HAC nog meer doet en aan welke bijzondere producten zij leveren? Check hier hun website.

Terug naar overzicht