Op een maandagochtend spreken wij met Rein Rambaldo, oftewel de oprichter en mede-eigenaar van het inmiddels landelijk bekende Mama Kelly in de Binckhaven. Hij heeft het concern ook uitgebreid met een nieuw restaurant in Amsterdam. Daarnaast zijn er nog plannen om het restaurant in de Binckhaven uit te breiden. Hoogste tijd om even bij te praten met dit #Binckie!

HORECA FABRIEK & MAMA KELLY

In 2009 is Rein gestart met De Horeca Fabriek om daar de projecten en dromen van andere horecaondernemers tot een succesformule te transformeren. Het idee om zelf wat te beginnen was er altijd wel en toen 3 van de 4 kindjes eenmaal op school zaten, waren hij en zijn vrouw Willemien klaar voor een extra uitdaging.

Niet lang daarna klopte de gemeente bij De Horeca Fabriek aan om advies te vragen over de mogelijkheid om horeca te vestigen in het Ketelhuis in de Binckhaven. Meerdere ondernemers hadden hiervoor bedankt maar Rein zag bij binnenkomst direct de potentie; “Ik zag die bedrijvigheid, het pand, het water en de parkeerplaatsen, toen was het voor mij klaar. Supergaaf.” Tegen zijn vrouw zei hij dat de serre thuis even moest wachten, waarna ze samen werkten aan de plannen en marketing voor het restaurant.

Het restaurant was een instant succes. Avond na avond waren alle tafels bezet. Een bewijs dat de formule werkte. Rein zegt: “Ik gebruik Mama Kelly nu ook als showroom voor De Horeca Fabriek, ik hoef zelf niet meer naar klanten toe”.

Rein heeft er niet een keer over nagedacht om de ketels uit het pand te halen. Het voegt voor hem iets toe aan de locatie. Hij ontvangt ook vaak mensen in het restaurant die vroeger in de Caballero Fabriek of het Ketelhuis gewerkt hebben. Die sturen hem dan later foto’s toe van hoe het er vroeger uitzag.

De naam van het Ketelhuis moest van Rein iets bijzonders worden. Een naam die zelfs in andere steden zouden moeten herinneren aan dat restaurant in Den Haag. Op een avond kijkt Rein naar een documentaire van Status Quo, waar ze het hadden over het kiezen van een naam voor je cd. Het derde album was “Mama Kelly with her greasy spoon” getiteld. Eerst dacht hij aan greasy spoon in combinatie met eten, maar direct daarna bleef Mama Kelly hangen. Na de naam in de week gelegd te hebben bij een 5 mannelijke en 5 vrouwelijke vrienden, werd er besloten dat dít de nieuwe naam zou gaan worden.

UPSCALE MAMA KELLY

Het hele gebied van de Binckhaven is in verandering. Panden worden omgebouwd tot woningen en er komt meer ruimte voor startups en scaleups. Ook Mama Kelly heeft plannen om uit te breiden. “We krijgen enorm veel aanvragen voor events van bedrijven. Dat gaat nu niet. We hebben een gouden regel en dat is dat we een restaurant blijven.”

De ondernemer in Rein wilde toch inspelen op de vraag en kijkt daarbij naar het huidige basketveldje naast het Restaurant. De gemeente heeft inmiddels goedkeuring voor de vergunning gegeven. In de toekomst zou hier dus een Mama Kelly Bar of Mama Kelly Kantine kunnen gaan staan, in de stijl van het restaurant.

Intussen is Den Haag niet meer de enige stad in Nederland die Mama Kelly mag claimen. Op 10 november is een nieuwe vestiging in het Olympisch Stadion van Amsterdam geopend. Geheel in eigen stijl, namelijk in een roze & gouden jasje, maar met behoud van de kwaliteit en service die je van Mama Kelly mag verwachten. Het personeel in Den Haag was bang dat ze Rein nu zouden kwijtraken, maar hij zegt: “Ik ben echt van het Binckhaven gebied gaan houden, ik voel me ook thuis hier. Amsterdam is een prestigeproject, maar Mama Kelly in de Binckhaven is mijn kindje. Hier is het allemaal begonnen.”

BINCKHAVEN

De Binckhaven biedt een creatief-industriële, innovatieve en experimentele omgeving met rauwe randjes en een dynamische vibe. Niet zo gek dus dat De Horeca Fabriek zelf inmiddels is verhuisd van een onaantrekkelijk pand vanuit Zoetermeer naar de CabFab. Rein zei hierover: “Wij zouden het restaurant gaan neerzetten in het Ketelhuis, maar dan wilden we wel een unit krijgen in de Caballero Fabriek. Want we zaten op een troosteloos vinex terrein waar geen f*ck te doen was. Hier is er energie en bedrijvigheid. Er loopt hier van alles door elkaar, maar toch klopt het.”
Een extra voordeel van de creatieve hub die de CabFab is, is dat Mama Kelly en de Horeca Fabriek nu samenwerken met enkele bedrijven in en rondom het pand.

Rein merkt op dat het wegennet, vergeleken met een paar jaar geleden, al aanzienlijk verbeterd is in de Binckhaven. Wat ook voordelig is voor Mama Kelly. Op de vraag wat hij hoopt voor de toekomst van het gebied, zegt hij het volgende: “Ik hoop dat de Binckhorst en Binckhaven meer weg gaan krijgen van Shoreditch (UK). Daar gebeurt van alles en er zijn mooie initiatieven. Van tatoeëerders en galerijen tot een prachtig 5 sterren hotel, die allemaal perfect passen in het gebied. Je hebt er ook een ‘boxpark’ zitten met veel jonge en vernieuwende ontwerpers tussen de grote namen. Samen hebben ze een goede aantrekkingskracht naar elkaar én het publiek. Het zou zonde zijn als het gebied van de Binckhorst en de Binckhaven als een soort monopolykaarten tussen de grote vastgoedjongens verdeeld gaat worden.”

Terug naar overzicht