De veranderingen binnen de Binckhaven volgen elkaar in hoog tempo op. Achter de schermen wordt er bij de gemeente Den Haag hard gewerkt om deze veranderingen gestroomlijnd te laten verlopen. Eén van deze gemeente #Binckies die zich bezig houdt met de Binckhaven en de Binckhorst is verkeerskundige Jeroen Hutten. Hoe maak je het gebied bereikbaar, zorg je ervoor dat er genoeg parkeerplekken zijn en hoe regel je het openbaar vervoer? Wij vragen het #Binckie Jeroen!

ORGANISCHE TRANSFORMATIE

Ook voor Jeroen was de Binckhorst vroeger een gebied waar hij als Hagenaar niet veel kwam. “Enkel voor het kopen van een auto”, zegt hij. Tot zo’n tien jaar geleden speelde er niet zo veel op gebied van verkeer en infrastructuur en was de inzet op het gebied van verkeer beperkt. Jeroen is pas sinds de afgelopen vijf jaar betrokken bij diverse projecten binnen de Binckhorst: “Ik vind de Binckhorst een superleuk gebied om voor te werken. Het is echt mooi om te zien dat de transformatie van het gebied voor een deel uit de gemeente komt en voor een deel vanuit initiatiefnemers in het gebied. Binnen de gemeente noemen we dit ook wel organische transformatie.” Deze organische transformatie is mede ontstaan doordat de gemeente iedereen stimuleerde die zelf iets in het gebied wilde doen. Jeroen licht dit toe: “Er moest echt iets gebeuren, we konden de Binckhorst niet laten afglijden.” Het was voor de gemeente de grootste uitdaging om enerzijds niet te veel te willen sturen, maar investeerders ook niet aan hun lot over te laten. Volgens Jeroen heeft de organische transformatie voor nu haar doel bereikt en is het aan de gemeente Den Haag om de regie weer enigszins over te nemen en verdere structuur aan te brengen. Zo weten ook toekomstige investeerders wat de plannen zijn van de Binckhaven en de Binckhorst en kan hierop geanticipeerd worden.

AANPASSINGEN MET GROTE IMPACT

Jeroen en zijn collega’s hebben de afgelopen drie à vier jaar voor veel aanpassingen binnen de Binckhorst gezorgd, die naar eigen zeggen, een grote impact hebben gehad. Jeroen legt dit uit: “De Fokkerhaven is ontstaan om water te compenseren van de Neherkade. Er werd een groot gat gegraven en dat werd een haventje. Na de herinrichting van de openbare ruimte daar omheen is dit is nu een super leuke plek geworden, door onder andere het terras van Capriole Cafe.” Ook de verlenging van de Melkwegstraat tot aan de Maanweg is een voorbeeld van een kleine aanpassing in het gebied, die voor veel impact heeft gezorgd. Er werd namelijk veel verkeershinder ondervonden van het verkeer van en naar KPN en daarom werd de verlengde Melkwegstraat ontworpen en aangelegd. “Deze weg zorgde niet alleen voor minder verkeersoponthoud, maar ook de jachthaven bij MaMa Kelly is nu beter zichtbaar geworden. Daarom wordt er nu een plantsoentje aangelegd en heeft de eerste horeca investeerder zich al gemeld voor deze plek! Het is mooi om te zien dat een aantal slimme aanpassingen binnen het gebied ervoor zorgen dat verborgen plekjes nu zichtbaar worden én bereikbaar zijn.” Zo ziet Jeroen de Binckhorst en de Binckhaven langzaamaan veranderen: “Je kunt nu ook als niet-werknemer naar het gebied gaan om ergens een hapje te eten, een drankje te doen, uit te gaan of om te overnachten in het Teleport Hotel.”

OPENBAAR VERVOER NAAR DE BINCKHORST

Uit eerdere interviews met #Binckies uit het gebied, bleek dat de drang naar een verbeterd openbaar vervoer netwerk erg groot is. Wij vroegen daarom aan Jeroen wat de plannen zijn met betrekking tot het openbaar vervoer en hij vertelde ons hier het volgende over: “In de Binckhorst is er op dit moment in de avonden en in het weekend nog niet zoveel te doen, daarom rijden er nu ook maar 3 buslijnen door het gebied. Om meerdere bussen door de Binckhorst te laten rijden, zijn er kort gezegd meer reizigers nodig. Met het oog op de komst van 5000 woningen, verwachten we dat er ook in het weekend en ‘s avonds meer gebruik zal worden gemaakt van het openbaar vervoer. We hebben daarom naast de Binckhorstlaan een strook gereserveerd voor een tramlijn. Deze tramlijn zal voor een verbinding zorgen tussen Scheveningen, de binnenstad van Den Haag, de Binckhorst en zal uiteindelijk ook richting het vliegveld Rotterdam/The Hague Airport rijden. Het realiseren van deze tramlijn kost echter miljoenen euro’s en het zal nog een aantal jaar duren, voordat dit plan uitgevoerd kan worden.”

Voordat de tramlijn er ligt, zorgt de gemeente voor een tussenoplossing om aan de wensen van de reizigers en #Binckies uit het gebied te voldoen. Het college heeft aangegeven mee te willen werken aan kleinschalig openbaar vervoer in de vorm van automatisch vervoer. “We zijn aan het kijken of het technisch haalbaar is om zelfrijdende auto’s in te zetten. Bovendien is de Binckhorst bij uitstek een goede plek om te experimenteren! Daarnaast zijn er partijen in het gebied die hier belang bij hebben en die zijn daarom extra gemotiveerd om dit te realiseren. Dat maakt de haalbaarheid ook groter”, licht Jeroen toe. Dit ligt ook in lijn met de plannen van Q42 die kijken naar de mogelijkheden om connected bikes vanaf Station HS of een pendelbus à la Sillicon Valley in te zetten.

Als laatste deelt Jeroen met ons, dat er in de tussentijd meerdere buslijnen ingezet zullen worden, om stukje bij beetje het aanbod van het openbaar vervoer in het gebied te verbeteren.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de Binckhaven en de Binckhorst? Volg ons dan op Facebook en Twitter! Weten wat er nog meer gebeurt in Den Haag? Volg dan het Twitter account van de Gemeente Den Haag !

Terug naar overzicht