Kyboko werkt altijd vanuit de vraag van de klant. Uit de comfort zone treden, dat is hun motto. We spraken Dirk Heuff over zijn visie, Kyboko en de Binckhaven.

Dirk Heuff van Kyboko is een ondernemer die streeft naar vooruitgang. Hij gelooft dat iedereen in staat is te veranderen, je moet alleen de eerste stap richting vernieuwing durven te zetten. Dat is dan ook de insteek bij Kyboko zelf. Durf uit die comfort zone te treden. ‘Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg.’

 

Wat is Kyboko voor een bedrijf?

‘Wij van Kyboko assisteren organisaties bij hun planning en uitvoering op het gebied van legal, innovatie en export. We werken hierbij altijd vanuit de vraag van de klant. Verschillende klanten hebben verschillende behoeften. We geven workshops, trainingen, afhankelijk van wat het vraagstuk is. Wat dat betreft bieden we een breed scala aan diensten.’

‘Onze opdrachtgevers zijn vooral advocatenkantoren. Maar we doen ook een opdracht voor de Nederlandse overheid op het gebied van ontwikkelingshulp. Iets heel anders maar ook erg leuk. We adviseren bijvoorbeeld op het gebied van klantkennis en klantgerichtheid. Maar ook over positionering en klantenbinding.’

 

Kan je wat vertellen over de werkwijze?

‘De mens staat bij ons altijd centraal. Mensen zijn in staat te veranderen, daar geloven we heilig in. Alleen dan moet je ze wel de juiste tools geven. Het moet een goede wisselwerking zijn tussen de mens en het bedrijf. Onze tip: probeer eens uit die comfort zone te treden. Dan zie je dat je een ander resultaat z krijgen. Benut de potentie van het bedrijf. Steek tijd en energie in de klantrelaties. Dat zijn de speerpunten van onze handelswijze.’

 

Jullie vergelijken jullie werkwijze met vervoersmiddelen. Zo Biedt Kyboko de opties: Taxi, Trein, Tomtom en Tandem. Kan je daar wat meer over vertellen?

‘Ja dat klopt. Dat gaat eigenlijk verder in op onze werkwijze. Elke organisatie en elk probleem is anders. Dat vereist dus ook een andere aanpak. Sommige bedrijven weten bijvoorbeeld heel goed waar ze met hun organisatie naar toe willen, alleen weten ze nog niet hoe en op welke termijn ze er willen komen. Andere bedrijven weten ook weer waar ze naar toe willen en op welke termijn, alleen twijfelen ze over de juiste aanpak. Bij deze verschillende vraagstukken nemen wij van Kyboko telkens een andere rol in. Steeds weer in samenspraak met de klant.’

 

Past de corporate identity bij de Binckhaven?

‘In essentie past dat zeker. Tot voorkort is de Binckhaven, in mijn ogen, weinig vernieuwend geweest. Sinds dat wij er introkken, zo’n zeven jaar geleden, is er weinig veranderd. Dit had wellicht ook met de economische crisis te maken. De laatste paar jaren zie ik wél een positieve ontwikkeling plaatsvinden. Er wordt meer geïnvesteerd, ook vanuit de gemeente. Dat is zeker terug te zien.’

‘Wij als bedrijf zijn altijd op zoek naar iets vernieuwends. Zet een stap buiten je vertrouwde zone. Als je blijft doen wat je de afgelopen jaren hebt gedaan, zal je ook hetzelfde resultaat blijven krijgen. Ik denk dat de Binckhaven dat nu ook wel heeft begrepen.’

 

Hoe vinden jullie het op de Binckhorsthaven?

‘Er zitten veel creatieve bedrijven, dat is leuk. Veel jonge ondernemingen ook. Dat brengt een bepaalde sfeer met zich mee. Redelijk ontspannen, maar er wordt wel hard gewerkt. Vergis je niet. Een jonge onderneming draaiende houden is keihard werken.’

‘Als mensen bij de Caballero Fabriek aankomen, zie je wel die verbazing. Huh, is dit de Binckhaven? Ik denk dat veel mensen nog het idee hebben dat de Binckhaven een vervallen oud industrieterrein is. Die roestige uitstraling heeft zijn charme. Als ze dan de CabFab zien zijn ze oprecht verbaast. Dat is de andere kant van de industriële stijl. Je hebt er bijvoorbeeld Mama Kelly, dat is een mooi visitekaartje voor de CabFab. Maar bijvoorbeeld ook de jongens van Kompaan. Dat soort recreatie maakt de Binckhaven aantrekkelijker.’

 

Wat is jullie ambitie?

‘We hoeven niet per se groter te worden. Dat zou meer iets zijn voor ons ego. Persoonlijk wil ik blijven werken met leuke opdrachtgevers. Dat we uitdagende opdrachten blijven krijgen, is voor ons ook belangrijk. Het moet niet routinematig worden.’

 

Hoe zien jullie jezelf over 5 jaar?

‘Ik ben heel tevreden met hoe het er nu uit ziet. Ik heb leuke personen en contacten om mij heen. Groei is geen hoofddoel. Ik vind het veel belangrijker om met plezier naar mijn werk te gaan. Om in metaforen te spreken: Ik werk om te leven, en niet andersom.’

Benieuwd naar Kyboko? Hier vind je meer.

Terug naar overzicht