#Binckie Arthur draagt met Get a Crowd bij aan het succes van enkele #Binckies uit het gebied. Arthur van de Graaf is namelijk één van de founders van het fenomeen crowdfunding. Hij is in gesprek met vele ondernemers in Den Haag en vanuit de Binckhaven, die aan het starten zijn, en helpt hen van start tot (crowd)funding. Met namen als The Ocean Cleanup, 24/7Waves en Stichting Nelis in zijn portfolio werd het tijd om kennis te maken. Lees hier zijn verhaal!

HET VERHAAL VAN ARTHUR

Arthur is van origine een traditionele bankier en heeft altijd gewerkt in de financieringsindustrie. Hij vond uitdaging in zijn werk door dingen te doen waarvan iedereen zei ‘dat kan niet’. De ruimte en mogelijkheden hiervoor namen echter af en daarom was Arthur toe aan een nieuwe uitdaging: zelf ondernemen. Hij schreef een ondernemingsplan en vertelde hierover binnen de bank. “Vanaf toen ging het balletje rollen. ABN Amro vertelde mij dat zijzelf ook een plan hadden liggen, maar dan voor crowdfunding en vroegen zich af of dat niet iets voor mij zou kunnen zijn. Ik had nog nooit van crowdfunding gehoord en achteraf gezien bleken wij ook de enige bank in de wereld te zijn die een crowdfundingsplatform hadden opgericht. Het was ontzettend uniek! Na verloop van tijd bleek dat het crowdfundingsplatform onvoldoende geld opbracht voor de ABN Amro. Dit is vaak het geval bij innovaties en bij crowdfunding zeker, aangezien de ABN Amro het allereerste bancaire crowdfundingsplatform ter wereld had opgericht.”

Toen bleek dat er geen ruimte meer was voor het crowdfundingsplatform, is Arthur gestopt bij de ABN Amro. Omdat hij nog steeds in het initiatief van crowdfunding geloofde, richtte hij Get a Crowd op. Inmiddels bestaat het team van Get a Crowd uit 5 man/vrouw en wordt het team bij ieder project ondersteund door mensen, die afhankelijk van het type project worden ingeschakeld. Bij Get a Crowd geloven ze dat crowdfunding veel meer is dan alleen geld op halen. Arthur licht dit toe: “Het gaat er eerder om dat jij je vooraf als ondernemer afvraagt hoe crowdfunding jouw succes gaat versterken, welke propositie daarbij hoort en hoe dat er uiteindelijk voor het grote publiek uit gaat zien. Met deze stappen begeleiden en adviseren wij de ondernemers, zonder dat wij de touwtjes in handen nemen.”

Arthur over crowdfunding: “Ik vind crowdfunding een goede manier om initiatieven een kans te gunnen die op een traditionele manier niet tot stand kunnen komen. Het zijn vaak ideeën die nog niet rijp genoeg zijn om naar een bank te gaan voor een lening, maar waarbij er wel genoeg mensen zijn die er belang bij hebben.” Een goed voorbeeld van zo’n project is The Ocean Clean up van Boyan Slat die als doel had om in 5 jaar tijd 50% van het plastic afval uit de oceanen te verwijderen. De bank zag er op dat moment niets in, maar Arthur wel: “Een supermooie campagne met een prachtig initiatief dat 2 miljoen euro heeft opgebracht. Een project waarin ik de geleerde lessen in de praktijk heb kunnen brengen. Het is supergaaf dat zijn idee via ons plan gerealiseerd is!” Als kers op de taart mag Arthur op zijn verjaardag, 8 september, in San Francisco aanwezig zijn tijdens de lancering van de Ocean Cleanup.

Arthur is ook nu weer met een miljoenencampagne bezig. Susanne Baars van Social Genomics is er op gericht om met artificial intelligence de levens te redden van miljoenen mensen met behulp van DNA. Door het combineren van DNA, Blockchain en Artificial Intelligence probeert Susanne een oplossing te vinden voor het bestrijden van de 800 zeldzame ziektes in de wereld en hier is geld voor nodig. Een ondernemer met passie, die tegelijk zoveel impact kan leveren: daar gaat ook het ondernemershart van Arthur sneller van kloppen. Kijk op de website van Get a Crowd om op de hoogte te blijven van dit bijzondere project.

AMBITIES VOOR DE TOEKOMST

Naast het faciliteren van crowdfundingsplatformen en de begeleiding tijdens het proces, is Arthur bezig met een nieuw financieel product dat de relatie tussen investeerder en ondernemer zal veranderen. Arthur legt dit uit: “In de fase waarin een ondernemer nog bezig is met zijn business case en nog niet weet wanneer hij kan voldoen aan een financiële verplichting, zoals bij een lening, wil ik een alternatief aanbieden. We zijn met Get a Crowd daarom grote stappen aan het maken in de vorm van crowdfunding waar je als investeerder profiteert van een combinatie tussen financieel rendement en impact. Verwachtingen van investeerders willen wij realistischer maken en er zal daarom vanuit investeerders meer geduld zijn. Dit past beter bij de fasen waar de startende ondernemer doorheen moet. Op die manier kan een ondernemer op een gezonde manier funding ophalen, zonder controle over zijn of haar bedrijf te verliezen.”

EEN AMBASSADEUR VAN DEN HAAG

Arthur had eerder een kantoor in Scheveningen en daarna in BINK36. Hij werkt graag samen met de Gemeente Den Haag en is het liefst omringd met impactvolle ondernemingen. Het was voor Arthur daarom een uitgelezen kans om in Apollo 14 een unit te bemachtigen. Daarbij is Arthur ontzettend enthousiast over de Binckhaven: “Ik ben gek op dit soort gebieden. Ik hoop dan ook dat we in staat zijn de identiteit van het gebied te behouden met enerzijds de tradities van de wijk, samen met de komende vernieuwing. Anders wordt de Binckhaven snel een Vinex-wijk dichterbij de stad. We moeten het rauwe randje houden en de parels uit het gebied koesteren!”

Een mooi voorbeeld in het gebied vindt Arthur dan ook Secrid. Een onderneming die is gestart in de Binckhaven, ontzettend is gegroeid, maar nog altijd in de Binckhaven wil blijven. “Het is een creatief, innovatief gebied waar impact belangrijk is. We moeten alleen nog een beetje wakker worden. Den Haag is een degelijke stad, waar genoeg vooruitstrevende ondernemingen zitten, alleen vertellen we hier misschien te weinig over in vergelijking tot steden zoals Amsterdam. Misschien zijn we iets te bescheiden! Ik zie dat ook in de Binckhorst, waar ondernemers zitten die ‘gewoon doen’, hard werken en niet snel van dingen opkijken. We mogen trots zijn op ondernemers in Den Haag die dingen proberen en anders durven te doen! “

Ook een aantal ondernemingen uit de Binckhaven zijn in gesprek gegaan met Arthur. Met een aantal is Get a Crowd een crowdfunding campagne aan het uitvoeren of voorbereiden. Een mooi resultaat om te vernoemen is het project van 24/7Waves. De teller staat al op bijna €60.000 met ruim 410 supporters. Nog €20.000 te gaan!

Ben jij ook een ondernemer die met iets nieuws bezig is of in een transitiefase zit, ga dan een kop koffie drinken bij Arthur in Apollo 14 op de Saturnusstraat. Iedere dinsdagochtend tussen 9 en 10 uur heeft hij een inloopspreekuur, waar iedereen met open armen wordt ontvangen. Wil jij graag investeren in één van de (impact) projecten? Ook dan kun je contact opnemen met Arthur! Check hier de website van Get A Crowd.

Terug naar overzicht